Russell Brand este ingrijorat ca te uiţi prea mult la pornografie.
Saptamana trecuta, actorul şi comediantul britanic Russell Brand a ajuns la ştiri datorita videoclipului de mai sus, in care vorbeşte despre impactul pornografiei asupra propriei sale vieţi, intrebandu-se daca nu cumva omiprezenţa materialelor obscene (care cuprind intreaga gama, de la literatura pornografica şi pana la panourile cu reclame la lenjerie intima), nu are influenţe negative asupra relaţiilor noastre interpersonale.
Brand spune ca „Atitudinea noastra cu privire la sex s-a deformat şi s-a pervertit, deviind de la adevarata sa funcţie: o expresie a iubirii şi modalitate de procreare. Am auzit o vorba spusa de catre un preot: ‚Pornografia nu este o problema din cauza ca ne arata prea mult. Ea este o problema deoarece ne arata prea puţin’.” Dupa parerea lui Brand, acest lucru inseamna ca pornografia prezinta intimitatea dintre doi oameni reducandu-o numai la un act fizic, şi nimic mai mult.
S-ar putea sa aiba dreptate in legatura cu acest aspect. Nu trebuie sa cauţi prea mult pe Internet, pentru a gasi poveştile unor barbaţi, care au petrecut atat de mult timp in lumea imaginara a pornografiei, incat au probleme cu intimitatea in lumea reala. De asemenea, s-ar putea ca pornografia sa schimbe şi aşteptarile sexuale ale femeilor. Un studiu recent a sugerat o legatura intre consumul de pornografie pe Internet şi scaderea numarului de casatorii. Totuşi, rezultatul trebuie privit cu oarecare scepticism, din cauza faptului ca acelaşi studiu a gasit legaturi similare şi cu site-urile de finanţe, ştiri şi sport.
Ingrijorarile legate de pornografie sunt argumentate pe baza faptului ca, in ultimul deceniu, am asistat la o explozie a conţinutului dedicat adulţilor. Este perfect adevarat ca Internetul a facut industria divertismentului pentru adulţi mult mai vizibila, mai uşor de accesat şi mai populara decat oricand. Oare se poate spune ca mai mulţi oameni se uita la mai multa pornografie decat in trecut? Este greu de stabilit.
Noi informaţii oferite de catre General Social Survey, ne prezinta consumul de pornografie care a fost relativ constant de-a lungul ultimilor 20 de ani. Din 1987, procentajul femeilor care au declarat ca au vazut un film pornografic in ultimul an a scazut, in timp ce procentajul barbaţilor a crescut doar cu puţin. In 2014, de doua ori mai mulţi barbaţi (34 de procente) decat femei (15 procente) au declarat ca au vazut un film pornografic in ultimul an. Prin ele insele, aceste cifre nu sugereaza neaparat ca am pasit intr-o brava lume noua a consumului de pornografie.
Bineinţeles, s-ar putea ca aceasta chestiune sa inceapa sa işi arate lipsa de actualitate: Se mai uita oare cineva la filme pornografice, sau acum oamenii se uita numai la pornografie pe Internet? Cum ar raspunde la aceasta intrebare cineva care se uita numai la videoclipuri pornografice scurte, pe calculator?
De asemenea, de fiecare data cand se pune o astfel de intrebare intr-un chestionar, trebuie sa avem in vedere erorile cauzate de lipsa de disponibilitate de a raspunde onest sau de tendinţa oamenilor de a ascunde lucrurile pe care ei cred ca ceilalţi le-ar putea judeca negativ. Cum ai raspunde tu, daca un strain ţi-ar bate la uşa şi te-ar intreba: la cat de multa pornografie te uiţi?
Pew Research Center s-a axat pe intrebarea daca oamenii se uita la pornografie pe Internet. Ei au aflat ca, intre 2007 şi 2013, numarul de adulţi care au declarat ca se uita la videoclipuri pentru adulţi s-a dublat, de la 6 la 12 procente. Dar de-a lungul aceleiaşi perioade, au fost inregistrate aceleaşi rate de creştere şi pentru alte tipuri de videoclipuri – politica, educaţie, sport. Dintre adulţii care se uita la videoclipuri pe Internet, barbaţii se uita la videoclipuri pornografice mai mult decat femeile (25 de procente dintre barbaţi, versus 8 procente dintre femei).
Atitudinea americanilor faţa de pornografie este şi ea in schimbare. Din 1973, procentajul adulţilor care susţin ca orice tip de pornografie ar trebui sa fie ilegala, a scazut de la 41 la 34 de procente, in timp ce numarul celor care susţin ca ar trebui sa fie legala, dar numai pentru persoanele peste 18 ani, a crescut de la 48 la 62 de procente. Aceasta schimbare de atitudine este mult mai pronunţata intre barbaţi, decat intre femei.
In ultimii doi ani, acest decalaj a crescut. In 2012, procentajul femeilor care susţineau ca toate tipurile de pornografie ar trebui sa fie ilegale, era cu 12 procente mai mare decat procentajul barbaţilor (38 de procente pentru femei, versus 26 de procente pentru barbaţi). In 2014, procentajul femeilor care susţineau acest lucru a crescut la 44 de procente, in timp ce procentajul barbaţilor a scazut la 21 de procente, lasand un decalaj de 23 de puncte, aproape de doua ori mai mare decat inainte.
A fost o perioada cand, pentru majoritatea oamenilor, pornografia era o categorie diferita de orice altceva din viaţa lor. Pentru a vedea imagini senzuale trebuia sa cumperi o revista, sau sa mergi la un anume cinematograf. Acum, poţi vedea aproximativ aceleaşi lucruri uitandu-te la panourile publicitare instalate de-a lungul drumurilor sau vizionand pauzele publicitare din timpul unui joc de fotbal.
Pornografia este acum integral in prim plan – lansarea filmului „50 Shades of Grey”, care a avut loc acum cateva saptamani, nu lasa nicio urma de indoiala. Nu este insa foarte clar daca acest lucru inseamna ca tot mai mulţi oameni o cauta şi o vizioneaza sau daca ea devine pur şi simplu o componenta a vieţii de zi cu zi.
Articol de Christopher Ingraham. Tradus de Mihai Lica Pura, voluntar AFR